Kenapa Pilih Katolik Sebagai Agama?

Filed under: by: Bossing

Kadang-kadang wujudnya persoalan, Kenapa Katolik sebagai agama yang dipilih... ?Saya telah terbaca sua tu forum yang amat baik sekali dan terdapat dua orang anak Tuhan telah menyatakan pendapat mereka masing-masing.

Pendapat Saudara Andy-
well..antara berjuta2 sperma,sya yg berjaya dlm kandungan ibu sya.hehe..Sehingga lah selepas 9 bulan,sya di lahirkan dlm bulan 9 jugak.. wahh..hebat ibu sya oh kan..huhu.. Nampaknya sya dilahirkan dalam keluarga katolik dimana kedua-dua parents sya beragama katolik. Pada masa itu,sya masih baby lg and sya tidak tau apa tu katolik.

sya dibaptis dlm gereja katolik dan sah sudahlah sya menjadi katolik dan sehingga sya mencapai 12 tahun sya mula belajar tuk penyambutan pertama. Nahh,disanalah sya mula mendengar siapa kah tu Yesus dan cerita kasih dia dari kecil sampai besar dan semua ajaran kebaikan yang dia lakukan. Apa tu dosa asal dan sebagainya.. But that time,sya masih belum faham cus masih zaman kekanak-kanakan bah org bilang...jajal betul.. main jak sama kawan..hehe...dan my parents langsung tidak pernah cerita pasal Jesus,mother mary or pasal santo dan santi ni...

setelah masuk pertengahan sekolah menengah,sya mengikuti class penguatan. Nahh,disana lah sya sudah mahu mengenali apa itu katolik. kenapa sya memilih tuk menjadi katolik. kenapa tidak agama lain.. banyak soalan2 dalam fikiran sya that time.. sehingga sya berjinak2 tuk berani mengikuti program church.Masa tu sya punya kakak sepupu yang ajak tu,klau dia tidak ajak..bah diam2 jak sya di rumah tgk tv.hehehe... sya join koir,sya join belia,sya join legio of mary dan join tu CCR. But CCR,sekijap jak cus tidak ngam jiwa sya bah..hahaha...

sehingga lah sya berkerja,sya tidak pernah lupakan tuk mahu berdoa.Namun,sya hanya manusia biasa. Tidak lari dari lupakan Tuhan cus zaman dunia remaja bah kan..fikir enjoy jak. Apabila sya berada di semenanjung berapa tahun. Nahh,disana lah sya lupakan Tuhan. Malas sudah sya mo berdoa bah. Apa lg mo pe church.sorrylah..dasar pemalas tul sya.. hehehe..nahh kotoh sendiri..hahaha... Laughing

Sehingga sya pernah mo convert pe muslim. Bertapa bodoh sya that time cus kerana mudah terpangaruh dgn kawan2 muslim dan teman wanita sya dulu and hampir2 sudah sya mo ambil keputusan pe kawin ni.. hehehe..lucu2 bah,klau sya ingat balik.. Nasiblah Tuhan membantu sya melalui cousin sya. Dia bilang.."berapa lama ko kenal si Jesus dan berapa lama ko kenal tu perempuan?".."walaupun Ko tidak dpt melihat Tuhan,tapi percayalah dia sentiasa berada sisi ko".."Percayalah".. nahh..nakatiguk my heart terus ni... berfikir sya 1 hari. hehe..
sya bersyukurlah kepada Tuhan kerana dia menyelamatkan sya. Thank god...

sya bangkit semula dan sya mula aktif church dan setiap weekend sya akan ke cheras di St. Francis of Assisi church tempat tu brother of Capuchins Franciscan dan di sana lah membaiki hubungan sya dgn Tuhan. Apabila sya disana,sya tertarik kehidupaan mereka dan berhasrat tuk menjadi cam mereka. But,sya tidak kena terima masa tu cus i have big problem with my parents.

setelah sya kembali sya ke sabah. sya mula aktif kan diri.wah..cam hotlink pula.. main aktif2 ni..hahahaha... Very Happy
sya mula aktif dalam group Franciscan Boy dan juga membantu catholic student group di ums... dalam pengaktifan ini,sya mula berkembang dari segi iman sya dan belajar merendahkan diri,bersyukur apa yang ada dan menjadi seorang katolik yang baik. walaupun sya tau sya ni bukanlah baik sgt..hehe.. but,sya serahkan segalanya kepada Tuhan.

sya bersyukur kepada Tuhan kerana sya dilahirkan dlm keluarga katolik. Walaupun keluarga sya org bilang porak poranda. but sya tahu Tuhan ada rencana dia kenapa dia biarkan keluarga cam tu. Sya merasa menjadi katolik sangat indah dalam hidup sya kerana kasih dia iaitu Tuhan Jesus tidak pernah berkesudahan dlm hidup sya. dia beri sya kesengsaraan dalam hidup dan kini dia bagi sya keindahan. dia beri sya kesedihan dan kini dia bagi sya kegembiraan. dia beri kan sya bebanan dan kini dia bagi sya menjadi ringan dari bebanan sya selama ni...

dan didalam katolik juga,sya dapat belajar dari st. francis of assisi yang mengajar bersyukur, menerima penderitaan sebagai satu kegembiraan, mencinta sesama sendiri,mahu merendahkan diri dan taat setia akan ajaran Tuhan melalui alkitab.

Naah..tengok..tidak rugi kalau kita jadi katolik kan.. sya sangat gembira dan sangat bersyukur menjadi seorang katolik... Namun sebagai katolik,kita janganlah membenci atau tidak suka akan agama yang lain kan.. kerana mereka pun ciptaan Tuhan.. biarlah yang kita ini dari katolik terus menjadi seorang yang katolik yang taat akan ajaran yang diberikan kepada kita...
seperti Mother Theresa cakap...
"There is only one God and He is God to all; therefore it is important that everyone is seen as equal before God. I’ve always said we should help a Hindu become a better Hindu, a Muslim becomes a better Muslim, and a Catholic becomes a better Catholic. We believe our work should be our example to people. We have among us 475 souls - 30 families are Catholics and the rest are all Hindus, Muslims, Sikhs—all different religions. But they all come to our prayers."
"There are so many religions and each one has its different ways of following God. I follow Christ:
Jesus is my God,
Jesus is my Spouse,
Jesus is my Life,
Jesus is my only Love,
Jesus is my All in All;
Jesus is my Everything
."
Make us worthy, Lord, to serve those people throughout the world who live and die in poverty and hunger. Give them through our hands, this day, their daily bread, and by our understanding love, give them peace and joy.

God bless... Very Happy


Pandangan Saudari Stefanie
Kenapa saya Pilih KATOLIK?? Hoho mestilah sebab utama dari kecil saya dibaptis dalam KATOLIK (orang bilang Baptis tidur sebab kena baptis masa baru lahir hehe). Terus keluarga kami memang KATOLIK. Saya benar2 Tertarik sama KATOLIK waktu saya ikut penyambutan tahun 2008,saya pg daftar sendiri ni di St.Philip, mama dan bapa saya nda tau saya sendiri pg belajar penyambutan hehe. Semangat bah masa tu, saya dapat ramai kawan2 katolik lagi. Terus saya Ikut pernah tinggal sama sister Fransiskan di St. Damiano Kiulu dua tahun nah sana saya mula minat2 mengenal corak pelayanan sister Fransiskan. Terus masa tu saya terus ikut aktiviti gereja dan ikut doa Rosary “everyday” nah punya nyaman saya rasa selepas doa rosary. Hanya KATOLIK saya ada doa Rosari jadi makanya saya makin tertarik sama KATOLIK. DOa yang saya sering guna kalau mau doa adalah doa rosary…uiuiui ni rosary during bilang ada “SECRET OF ROSARY” bah sebab banyak doa kita yang terkabul kalau kita doa ROSARY dengan hati yang ikhlas. Nah selepas itu saya menguatkan iman sya lagi dengan belajar penguatan pada tahun 2001 di kampung saya. Terus saya makin lama makin cinta sama Peribadi YESUS terutama waktu masuk di UMS…saya makin aktif lagi pelayanan saya. Saya ikut CSG-UMS dan dikelilingi oleh kawan2 katolik semuanya..uiui best oh..saya rasa nyaman dan tenang kerana sampai sekarang syaa masih KATOLIK.AMEN

GOD BLESS US.


So apa pandangan anda?
sesiapa yang mempunyai pandangan, anda boleh menghantarnya ke csgums@gmail.com

God Bless

1 comments:

On November 23, 2009 at 12:09 AM , Anonymous said...

Menarik sungguh tajuk dalam posting ini. Saya adalah salah seorang pengarang dalam blog "I Love Sabah". Memang beruntung menjadi seorang Katolik. Untuk pengetahuan anda sekalian, Agama katolik adalah agama yg telah diasaskan oleh yesus sendiri lebih kurang tahun 30masihi dahulu (rujuk paderi anda untuk cerita lebih lanjut). Perkataan Katolik bermaksud "untuk semua orang dan untk semua bangsa".

Keistimewaan sebagai seorang Katolik ada dlm bible iaitu: Injil Roma,Bab14, Ayat 1-23.

Kita akan lihat dlm bacaan injil diatas bahawa, tuhan telah memberi kuasa utk memilih kepada umatnya.